Lydnadskurs 1

Igår var jag,Tyson & mamma på lydnadskurs 1 på nya varvets hundskola.  På kursen är det 11 hundar (tror jag). Två av deltagarna var två flat hanar på ca 6 mån där en var från kennel Explicit och en från kennel Gilliam's gold.
 
I går fick vi göra 1,2,3 ligg som är en övning där man ska lära hunden att snabbt lägga sig ner, det klarade Tyson bra. Sedan fick vi lära oss i vilken possition hunden skulle sitta brevid dig, detta var lite klurigt. Medans Mia (instruktören) gick runt och kollade så att alla hade rätt possition fick man öva lite sitt kvar och stanna kvar. Vi fick även lära oss hur man lär hunden stanna, detta fattade Tyson direkt.
Läxa till nästa vecka för alla deltagarna var:
Gå med kontakt
Apportering
Tandvisning

Tyvärr blev det inga bilder här häller men ska försöka ta med kameran till nästa lektion.


Utställning i Tånga Hed

I helgen har jag, Tyson, mamma och Erik varit i Tånga Hed på utställning.
Eftersom min klass kompis var där och skulle visa upp sin engelska springer spaniel så var ju jag bara tvungen att kolla och eftersom Tyson gått och blivit unghund och så var det var tollare innan oss i våran ring och hade jag ju tid. Men när min klass kompis precis var klar var redan flat juniorerna inne i ringen fick jag lite bråttom så snabbt gick jag tillbaka till Tyson och började att "värma upp" honom innan det var våran tur. Tyson placerade sig 1-3:a av 9 st, för första gången i unghundsklass, så man kan säga att jag är jätte nöjd! Domare var Ing- Marie Haglin.

Kritiken var så här:
Välbalanserad med vackert huvud & bra uttryck. Tillräcklig hals. Välkroppad m. förbröst. Bra vinkel; rygg & kors. Kraftig benstomme. Bra tassar. Välkönspräglad. Rör sig bra bak, ganska brett fram. Utm. steg fr. sidan.

När Tyson och jag var klara och hade kollat lite på de andra hundarna från kenneln var det dags för junior handling som jag hade anmält mig till tillsammans med min klass kompis. I junior handlingen placerade sig jag och Tyson 3:a av 11 st (jag är kanon nöjd) barn med olika raser. Domare var Rebecca Johansson.

Här var kritiken så här:
Helhet: Ett enkelt och elegant ekipage. Utmärkt
Uppställning: Bra uppställning. Utmärkt tandvisning
Samarbete: Gillar hur du arbetar med din hund
Rörelse: Bra att du utnyttjar hörnen i triangeln. Rörelse i grupp U.A
Övrigt: Trevligt ekipage

Tyvärr blev det inga bilder från denna helg.

Bus med Smulan

I dag har Tyson & Jag varit på promenad med Anja & Smulan ( www.trojasmulan.webblogg.se ) och Alex. Vi gick inte så långt men vovvarna har fått busa en hel del och det tyckte dom var väldigt roligt.
image43
Tyson busar med golden tiken Smulan

Efter buset skulle jag bara testa att ställa upp en golden efter som jag aldrig gjort det...
image44
...och så här blev det, jag tycker att det blev välldigt bra (stolt =D)

På torsdag ska vi åka och trimma Tyson, längtar så mycket till Tånga Hed

Hemma igen

Oj.... Nu var det länge sedan det skrevs här.
Nu har vi kommit hem efter 5 långa veckor på Tjörn. Det har varit toppen för hela familjen att komma upp dit och koppla av.
 
Jag kommer inte ihåg allt vi har gjort sedan vi skrev här sist, men jag ska föröka.
Den 31 juli (tror jag) fick vi gäster på Tjörn, eftersom det var en varm dag gick vi ner till havet för att vi barn ville bada. Tyson var med oss i vattenkanten under tiden vi lekte med bollar. När vi gick upp för att fika såg vi hur Tyson haltade. Vi tänkte att det var en vanlig sträckning som han får ibland, men det blev bara värre och värre. Tillslut ville han inte ens gå. Mamma och pappa bestämde sig att åka hem och ringa Blåstjärnan, där fick det en akut tid. När de kom fram söv de ner honom för att röntga honom och se så det inte var några frakturer. När de såg att inget var brutet fick han fem olika sprutor (kommer ej i håg vilka sprutor) för att svullnaden (benet var dubbelt så stort) skulle gå ner, doktorn trodde att han kunde ha blivit orm biten. När Tyson hade vaknat upp fick de åka hem igen. När de kom hem började mamma titta lite på nätet om Fjärsing (en fisk med giftiga taggar) som trivs i vattenkanten förstod vi att det var en Fjärsing som stuckit Tyson. Tyson fick medicin i 14 dagar men nu är han halt återställd.

image43
Tyson sövd på sjukhuset. Det är höger fram som är svullet.

När Tyson blev bra igen började vi gå på mycket upptäcktsfärder i skogen. Och det gillar Tyson!

image44
Tyson hittade en sjö i skogen

Vi har även hunnit åka båt med Tyson för första gången i år.

image45
Tyson i flytväst

image46
Tyson hjälper pappa med ankaret

Det var nog allt vi hittat på sen sist.
Ha det gott igelkott

RSS 2.0